W „Standardach Medycznych” prezentowane są:
- publikacje o charakterze zaleceń postępowania opracowane przez Grupy Robocze Towarzystw Naukowych, grupy eksperckie lub jako standardy eksperckie,
- prace oryginalne o charakterze kliniczno-naukowym, w tym preferowane prace prezentujące pełne i wstępne wyniki badań w ramach grantów instytucjonalnych, MNiSW, statutowych itp.
- artykuły poglądowe,
- metaanalizy i systematyczne przeglądy piśmiennictwa,
- doniesienia naukowe,
- opisy przypadków klinicznych.
Zakres merytoryczny
Tematyka artykułów obejmuje zagadnienia ogólnopediatryczne (w tym z zakresu specjalizacji szczegółowych), psychologii klinicznej, organizacji opieki zdrowotnej, prawa, etyki medycyny itp. Oryginalne publikacje powinny stanowią cenny wkład w rozwój i uaktualnienie wiedzy medycznej. Adresatem prezentowanych artykułów są zwłaszcza pediatrzy pracujący w ośrodkach każdego szczebla referencyjności, lekarze rodzinni, neonatolodzy, specjaliści nauk pokrewnych, a także studenci kierunków medycznych.
Wymagania formalno-prawne
Nadesłanie pracy jest równoznaczne z oświadczeniem, że:
- praca nie była wcześniej publikowana,
- wszyscy autorzy zaakceptowali ostateczną formę artykułu i wyrażają zgodą na jego publikacją w „Standardach Medycznych” oraz na stronach internetowych czasopisma,
- stosowne badania zostały przeprowadzone w zgodzie z wymogami Komisji Bioetycznej oraz lokalnego ustawodawstwa.
- w czasie badań były przestrzegane prawa pacjentów zgodnie z zasadami zawartymi w Konwencji Helsińskiej.
Autorzy wykorzystujący materiały pochodzące z innych źródeł powinni uzyskać zgodę na wykorzystanie tych materiałw u autorów pracy i w wydawnictwie, gdzie zostały opublikowane (redakcja nie ponosi odpowiedzialnołci za niewłaściwe dopełnienie tych formalności).
Jeżeli badanie było sponsorowane lub współfinansowane, należy umieścić informację o źródle finansowania (np. badanie kliniczne, grant statutowy, instytucjonalny, MNiSW lub inne). Nadesłane prace podlegają anonimowej ocenie przez przynajmniej dwóch recenzentów. Redakcja zastrzega sobie prawo do zamieszczenia komentarza redakcyjnego.
Przygotowanie artykułu
- Dopuszczalnym formatem elektronicznych plików tekstowych jest .doc (kompatybilny z WinWord),
- format pdf nie jest akceptowany,
- objętość pracy nie powinna przekraczać 12 stron maszynopisu, w szczególnych sytuacjach Redakcja może jednak zwiększyć limit stron,
- prace powinny być pisane w formacie A4, z podwójnymi odstępami między wierszami, czcionką o wymiarze 12 punktów, zachowujac marginesy 2,5 cm z obu stron,
- strony należy numerować kolejno rozpoczynając od strony tytułowej,
- propozycje wyróżnienia tekstu należy zaznaczyć pismem pogrubionym (bold),
- dopuszcza się używania ogólnie przyjętych międzynarodowych skrótów medycznych, wytłumaczenie ich pełnej nazwy powinno znaleźć się przy pierwszym ukazaniu się w treści artykułu,
- przygotowanie piśmiennictwa, rycin i tabel – patrz dalej w tekście.
Układ pracy
Tekst publikacji powinien składać się z następujących działów – każdy rozpoczynający się na nowej stronie A4:
- strona tytułowa,
- streszczenie i słowa kluczowe w języku polskim i angielskim,
- główne tezy artykułu,
- tekst artykułu,
- kompendium,
- podziękowania,
- piśmiennictwo,
- opisy tabel i rycin,
- ryciny, zdjęcia i tabele.
Strona tytułowa
Na pierwszej stronie powinien znaleźć się:
- tytuł pracy w języku polskim i angielskim,
- pełne imiona i nazwiska wszystkich autorów pracy wraz z tytułem naukowym, numerem afiliacji w formie cyfr arabskich oraz literom odpowiadającym kryterium autorstwa pracy (patrz Autorstwo manuskryptu),
- nazwą ośrodka, z którego pochodzą autorzy pracy poprzedzonym odpowiednim numerem afiliacji,
- adres autora odpowiedzialnego za korespondencją (w tym niezbędny adres mailowy),
- informacją o źródle zewnętrznego finansowania badania, jeżeli takie miało miejsce.
Autorstwo manuskryptu
W przypadku prac przygotowanych przez więcej niż jednego autora kolejność autorów powinna odzwierciedlać merytoryczny wkład i stopień odpowiedzialności za przygotowanie publikacji. Na stronie tytułowej, przy nazwiskach poszczególnych autorów, należy określić formć ich udziału w pracy/ badaniu wg poniższej klasyfikacji:
A – opracowanie koncepcji badania/pracy naukowej,
B – zestawienie danych,
C – analiza i interpretacja danych,
D – analiza statystyczna,
E – napisanie artykułu,
F – merytoryczna recenzja artykułu,
G – nadzór nad ostateczną wersją artykułu,
H – inne – wymienią.
Streszczenie
Na drugiej stronie artykułu powinno znajdować się streszczenie pracy w języku polskim oraz abstrakt w języku angielskim (abstract) zawierające zwięzły opis omawianego zagadnienia. W pracach oryginalnych należy zastosować podział streszczenia na: cel (objectives), materiały i metody (materials and methods), wyniki (results) i wnioski (conclusions). Streszczenie nie może przekraczać 250 słów (prace oryginalne) lub 150 (prace poglądowe).
Słowa kluczowe
Pod streszczeniem na drugiej stronie należy umieścić słowa kluczowe (3–5) w języku polskim oraz angielskim, w zgodzie z ogólnie przyjętą nomenklaturą Medical Subject Headings Index Medicus (wytyczne dostępne na stronie http://www.nlm.nih.gov/mesh/meshhome.html). Redakcja zastrzega sobie prawo doboru słów kluczowych.
Tekst artykułu
W pracach oryginalnych zalecany jest układ strukturalny artykułu z podziałem na: wstęp, cel, materiały i metody, wyniki, dyskusja i wnioski. W pracach poglądowych, opisach przypadków można zastosować inny układ podrozdziałów.
Podziękowania
Dopuszcza się miejsce na podziękowania pod tekstem artykułu, powinny one dotyczyć wyłącznie osób, które w znaczący sposób przyczyniły się do przeprowadzenia obserwacji/badania.
Piśmiennictwo
- piśmiennictwo powinno być ułożone w kolejności cytować – należy je umieszczać wyłącznie na końcu dokumentu,
- odnośniki do pozycji piśmiennictwa w tekście należy wpisywać w skrypcie górnym, np.: 1, lub w nawiasach kwadratowych, jeżeli zachodzi potrzeba użycia więcej niż jednego odnośnika, np.: [1, 2, 5]; nie należy mieszać obu sposobów,
- liczba cytowanych prac nie może przekraczać 30 (prace oryginalne i poglądowe) oraz 10 (opisy przypadków). W uzasadnionych sytuacjach możliwa jest większa liczba cytowań,
- przy tworzeniu publikacji zalecane jest korzystanie z piśmiennictwa spełniającego wymogi Evidence Based Medicine,
- przy cytowaniu pozycji artykułów z czasopism należy podać nazwiska wraz z inicjałami pierwszych 3 autorów pracy (przy większej liczbie autorów dodaje się wyrażenie „i wsp.”), tytuł pracy, skrót tytułu czasopisma wg Index Medicus, rok wydania, numer tomu (rocznika) i strony zajęte przez artykuł.
Przykład: Bassotti G, Sietchiping-Nzepa F, de Roberto G i wsp. Psuedo-spuedo-obstruction. Eur J Gastroenterol Hepatol2004;16:1039–1041.
- cytowanie rozdziałów z książek powinno zawierać: autora rozdziału, tytuł rozdziału, a następnie po „W:” autora (redaktora) książki, tytuł całości, miejsce wydania, nazwą wydawcy, rok wydania, strony zajęte przez cytowanie.
Przykład: Cook HW. Fatty acid desaturation and chain elongation in eucaryotes. W: Vance DE, Vance J (red). Biochemistry of lipids, lipoproteins and membranes. Amsterdam, Elsevier Science Publishers B. V. 1991;141–168.
Ryciny i tabele
- grafikę i ryciny należy dostarczyć w postaci oddzielnych plików, o rozdzielczości 300 dpi, w formatach: jpeg, bmp, tiff, eps; tabele – w oddzielnych plikach doc lub xls, uwaga: słaba jakość techniczna elementów graficznych może być podstawą do ich odrzucenia,
- w tekście należy zaznaczyć miejsce rycin, zdjęć i tabel, ponumerować je oraz redagować na oddzielnej stronie formatu A4 pt. „Opis rycin i tabel”,
- wydawca zastrzega sobie prawo tworzenia lub korekty wykresów na podstawie załączonych danych.
Nadsyłanie prac
Zachęcamy do publikacji prac w „Standardach Medycznych Pediatria”. Prace przygotowane zgodnie z ww. zasadami prosimy wysyłać:
- poprzez nasz system wybierając Profil (wymaga logowania) a następnie z menu Moje artykuły lub
- drogą internetową na adres: standardy@standardy.pl lub
- listownie na nośniku CD/DVD-ROM na adres pocztowy:
Standardy Medyczne, ul. Powstańców Śląskich 26a, 01-381 Warszawa.
Redakcja nie zwraca nadesłanych prac.