Diagnoza pielęgniarska – podstawa procesu uczenia się i nauczania samokontroli w cukrzycy u dzieci, młodzieży i ich rodzin


Słowa kluczowe / Keywords:



Streszczenie:

Praca przedstawia etapy działań edukacyjnych pielęgniarkiwobec dziecka chorego na cukrzycę i jego rodziny.Diagnoza pielęgniarska jest podstawą procesuuczenia się samokontroli w cukrzycy. Program edukacjidziecka i jego rodziców przedstawiony został wedługmodelu samoopieki jako procesu pielęgnowania (cele,zadania, zakres edukacji, metody edukacji formalnej,metody kontroli edukacji). Właściwa edukacja połączonaz profesjonalną i reaktywną postawą pielęgniarkima za zadanie pomóc dziecku i rodzinie w rozwiązaniuproblemów związanych z chorobą i wpłynąć na zachowaniei poprawę jakości życia.

Abstract:

The study presents the stage of nurse’s educationaleffects to a child suffering from diabetes mellitus andhis family. The nurse’s diagnosis is the basis of teachingprocess and self – control teaching in diabetes.Educational programme for children and parents hasbeen introduced according to a self-care model asa nursing process (aim, task, educational range, formaleducational methods, education efficacy controlmethods). Correct education, together with nurse’sprofessionalism and creativity, can help the child andit’s family to solve the problems concerning the disease,as well as influence child’s behaviour and qualityof life.



author-image

Alicja Szewczyk