Badania przesiewowe słuchu u dzieci szkół podstawowych zamieszkałych na terenie wiejskim w województwach Polski Zachodniej.


Słowa kluczowe / Keywords:



Streszczenie:

Zaburzenia narządów zmysłów u dzieci w wieku szkolnym powinny być wykryte jak najwcześniej, aby umożliwić podjęcie wczesnej interwencji diagnostycznej, leczniczej oraz rehabilitacyjnej. Zalecane jest prowadzenie badań przesiewowych słuchu wśród dzieci w wieku szkolnym, szczególnie na terenach, gdzie system opieki medycznej jest słabo rozwinięty, jednakże nadal trwa debata na temat metod i organizacji takiego programu przesiewowego. W roku 2008 przeprowadzony został program badań przesiewowych słuchu w siedmiu województwach Polski Wschodniej. Celem tego programu było wykrycie przypadków wad słuchu u uczniów szkół podstawowych oraz edukacja rodziców i nauczycieli na temat skutków opóźnionego wykrywania wad słuchu i możliwości wczesnej interwencji terapeutycznej. Realizowanyw 2010 r. program był kontynuacją realizowanego w roku 2008 i również był skierowany do uczniów szkół podstawowych zamieszkałych na terenach wiejskich, tym razem w dziewięciu województwach Polski Zachodniej. Badania były prowadzone w szkołach. Standardowa bateria testów obejmowała: audiometrię tonalną dlaczęstotliwości z zakresu 250–8000 Hz, testy GDT i DDT dla oceny wyższych funkcji słuchowych oraz kwestionariusz audiologiczny wypełniany przez rodziców. W ciągu 4 miesięcy 183 badaczy przetestowało 95 411 dzieci w 4041 szkołach. Wyniki badań audiometrycznych wykazały, że 14,4% dzieci cierpi na niedosłuch (próg słyszenia ponad 20 dB HL). Na podstawie analizy wyników testów i kwestionariuszy przeprowadzonej przez specjalistów audiologów i otolaryngologów 45,9% dzieci z nieprawidłowym wynikiem badania przesiewowego słuchu zostało skierowanych na badania kontrolne. Przeprowadzone badania potwierdziły zasadność prowadzenia badań przesiewowych u wszystkich dzieci rozpoczynających naukę w szkole. Istnieje konieczność stałej edukacji w zakresie profilaktyki zaburzeń narządu słuchu, w tym szczególnie walki z hałasem.

Abstract:

Hearing disorders in school age children should be detectedas early as possible to allow early diagnosis, treatment and rehabilitation. It is recommended to conduct hearing screening in school age children, especially in areas without well developed health care system, however, there is still debate concerning methods and organization of such screening program. In 2008, a hearing screening program was conductedin seven eastern provinces of Poland. It was aimed to detect cases of hearing dysfunctions in children from primary schools, and to raise the awareness of consequences of delayed detection of hearing disorders and possibilities of early therapeutic intervention among parents and teachers. The hearing screening programconducted in 2010 was a continuation of that programand was addressed to primary school children in ruralareas in western part of Poland. Examinations were conducted in schools; standard battery of tests included: air conduction pure tone audiometry for frequencies ranging from 250 to 8 kHz, GDTand DDT tests to assess central auditory functions and audiological questionnaire completed by parents. During four months 183 testers examined 95 411 childrenin 4041 schools. Results of the pure tone audiometry screening test show that 14,4 % of children have hearing loss (hearing threshold above 20 dB HL). Basedon the analysis of tests and questionnaires, performed by specialists audiologists and otolaryngologists, 45,9% children with wrong results of hearing screening examination shave been referred for diagnostic evaluationand treatment to audiological centers. The results of this program have confirmed the importance of hearing screening in all children starting their school education. Standing education about the prophylaxis of hearing disorders, especially noise-preventioncampaign, is essential.



author-image

Henryk Skarżyński

author-image

Krzysztof Kochanek

author-image

Andrzej Senderski

author-image

Piotr Henryk Skarżyński

author-image

Adam Piłka

author-image

Renata Korneluk

author-image

Łukasz Bruski