Analiza wzorców motorycznych u dzieci w aspekcie jakości postawy ciała


Słowa kluczowe / Keywords:



Streszczenie:

W pracy przedstawiono porównawczo prawidłowe i kompensacyjne cechy stabilizacji u dwóch chłopców, z których jeden ma postawę prawidłową, a drugi wadliwą. Według koncepcji neurorozwojowej stabilizacja ciała uwarunkowana jest napięciem posturalnym generowanym przez OUN. W przypadku nawet niewielkich dysfunkcji OUN napięcie to ulega obniżeniu, co powoduje włączanie różnego rodzaju kompensacji w celu uzyskania stabilizacji ciała. Cechy kompensacji są widoczne:
- w warunkach statycznych, jako wada postawy
- nieprawidłowy układ segmentów ciała,
- w warunkach dynamicznych w postaci trudności w realizacji wielu aktów ruchowych.
U chłopca z wadą postawy występują trudności w realizacji zadań ruchowych. Oznacza to, iż prawidłowe wykonanie ruchu uwarunkowane jest możliwością przyjęcia prawidłowej pozycji wyjściowej. Biorąc powyższe pod uwagę na zdjęciach przedstawiono różne zadania ruchowe w wykonaniu dwóch chłopców. Chłopiec z wadą postawy we wszystkich przedstawionych pozycjach ma problem ze stabilizacją centralną i wykorzystuje stabilizację dystalną lub wręcz nie potrafi wykonać niektórych zadań testowych.

Abstract:

The study presents comparatively normal and compensatory features of stabilization in two boys, one of whom with normal posture and the other onewith faulty posture. According to the neurodevelopmental concept, body stabilization is conditioned by postural tone that is generated by CNS. In case of even mild dysfunctions of CNS the postural tone is decreased, which causes involvement of different types of compensation mechanisms in order to obtain body stabilization. Features of compensation are visible in:
- static conditions, as postural faults
- improper arrangement of body segments,
- dynamic conditions, in the form of difficulties in accomplishment of many motor acts.
The boy with faulty posture has difficulties in performing the motor tasks. This means that proper performance of movement is conditioned by the abilityto assume correct initial position. Taking the above into consideration, different motor tasks carried out by the two boys were presented on the photographs. The boy with faulty posturehas problems with central stabilization and either uses distal stabilization in order to obtain a given position or he simply cannot accomplish a task.



author-image

Małgorzata Matyja

author-image

Anna Gogola