Ocena funkcji procesów centralnego przetwarzania słuchowego u dzieci z dyslalią.


Słowa kluczowe / Keywords:



Streszczenie:

Cel.
Celem pracy była ocena występowania zaburzeń centralnych procesów przetwarzania słuchowego u dzieci z dyslalią.

Materiał i metoda.
Materiał stanowiło badanie 60 dzieci w wieku 7–9. r.ż. będących pod długoletnią opieką logopedyczną z powodu zaburzeń artykulacji. U wszystkich dzieci wykonano diagnostykę laryngologiczno-‑foniatryczną, włączając w to badanie audiometrii tonalnej i impedancyjnej. Przeprowadzono również konsultację logopedyczną i psychologiczną. Ponadtowy konano badania elektrofizjologiczne (rejestrację falN2, P2, N2, P2, P300) oraz psychoakustyczny test wyższych funkcji słuchowych: test oceny sekwencji tonów różniących się częstotliwością (FPT).

Wyniki.
Analiza wyników pokazała występowanie zaburzeń w obrębie procesów analizy dźwięków w dziedzinie częstotliwości oraz wydłużenie latencji fali P300u dzieci z dyslalią.

Wnioski.
Zaburzenia procesów przetwarzania słuchowego mogą odgrywać istotną rolę w rozwoju prawidłowej artykulacji u dzieci oraz tłumaczyć niezadowalające efekty długotrwałej rehabilitacji logopedycznej.

Abstract:

Aim.
The objective of the work was to assess occurrence of central auditory processing disorders in children with dyslalia.

Material and method.
The material included 60 childrenat the age of 7–9 years old being under long-term speech therapy care due to articulation disorders. All the children were subjected to the phoniatric and speech examination, including tonal and impedance audiometry, speech therapist’s consultation and psychologist’s consultation. Electrophysiological (N2, P2, N2, P2, P300 record) and following psychoacoustic test of central auditory functions were performed (Frequency Pattern Test).

Results.
Analysis of the results revealed disorders in the process of sound analysis within frequency and P300 wave latency prolongation in children with dyslalia.

Conclusions.
Auditory processing disorders may besignificant in development of correct articulation in children; they also may explain unsatisfactory results of long-term speech therapy.



author-image

Henryk Skarżyński

author-image

Andrzej Senderski

author-image

Elżbieta Włodarczyk

author-image

Agata Szkiełkowska