Obniżone napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym.


Słowa kluczowe / Keywords:



Streszczenie:

Przebieg prawidłowego rozwoju dziecka zakłada maksymalne wykorzystanie potencjału rozwojowego. W przypadku noworodków i niemowląt z obniżonym napięciem mięśniowym (do tej grupy zaliczane są również noworodki i niemowlęta urodzone przedwcześnie z fizjologicznie obniżonym napięciem mięśniowym) nie jest to łatwe i dlatego czasem potrzebują one wsparcia ze strony terapeuty. Zorganizowanie odpowiednich doświadczeń z otaczającego świata, monitorowanie rozwoju funkcji odpowiedzialnych za rozwój mowy i pobierania pokarmu to zadania dla logopedy. Nie można tego dokonać bez zrozumienia specyfiki funkcjonowania dziecka z obniżonym napięciem mięśniowym. Niezawsze chodzi tu o patologicznie obniżone napięcie,c zasem mówimy o obniżonym napięciu w granicach normy lub o przejściowo obniżonym napięciu. Niniejszy artykuł prezentuje niebezpieczeństwa dla rozwoju mowy oraz funkcji pobierania pokarmu u dzieci z obniżonym napięciem oraz wskazuje, na co zwracać uwagę podczas asystowania w rozwoju, wreszcie wokół jakich aspektów organizować działania logopedyczne.

Abstract:

Every development concerns the use of a given potential. In the case of newborns and infants with low muscle tone (including the premature children borne with a physiologically low muscle tone), making use ofthe given potential it is not easy and that is why these patients sometimes need support from a therapist.The tasks for the speech therapist include organization of relevant experience exposure from the surrounding environment and monitoring the development of functions responsible for the development of speech and food intake. It is impossible to perform this without understanding the specific needs of a child with low muscle tone. It doesn’t always concern a pathologically low tone, sometimes we talk about low tone within the limits or about a temporary decreased tone.This article tackles the dangers in the development of speech and food in take in children with low muscletone and emphasize key points in the speech therapy.



author-image

Ewa Winnicka