Agresja wśród nastolatków – czy dzieci uczą się przemocy z ekranu?
.jpg)
Jan Koziej
Opracowanie na podstawie: Pagani LS, Gilker Beauchamp A, Kosak LA i wsp. Prospective Associations Between Preschool Exposure to Violent Televiewing and Externalizing Behavior in Middle Adolescent Boys and Girls. International Journal of Environmental Research and Public Health 2025;22:129.
W styczniu 2025 r. w czasopiśmie International Journal of Environmental Research and Public Health opublikowano wyniki badania analizującego wpływ ekspozycji na brutalne treści telewizyjne we wczesnym dzieciństwie na rozwój zachowań antyspołecznych w okresie dojrzewania.
Brutalne treści zostały zdefiniowane jako materiały przedstawiające agresję fizyczną, słowną lub relacyjną, a także sytuacje, w których intencjonalnie wyrządza się krzywdę innym. Autorzy badania podkreślają, że dzieci są powszechnie narażone na przemoc w mediach – zarówno w formie jawnej, jak i ukrytej. Szczególnie atrakcyjne dla najmłodszych mogą być dynamiczne sceny akcji, np. superbohater pokonujący z użyciem przemocy swoich wrogów.
Ryzyko związane z rozwojem zachowań agresywnych w dzieciństwie było wielokrotnie przedmiotem badań, jednak niewiele z nich koncentrowało się na długoterminowych powiązaniach tych zachowań z postawami antyspołecznymi u nastolatków. Dodatkowo wyniki badań dotyczących wpływu brutalnych treści w mediach na dzieci są często sprzeczne.
Do badania włączono 963 dziewczynki i 982 chłopców z kohorty Quebec Longitudinal Study of Child Development (QLSCD). Częstotliwość ekspozycji dziecka na brutalne treści telewizyjne w wieku 3,5 i 4,5 roku była zgłaszana przez rodziców. Wskaźniki zachowań antyspołecznych zostały samodzielnie zgłoszone przez uczestników w wieku 15 lat. Wyniki poddano analizie regresji liniowej w celu ustalenia zależności między wczesną ekspozycją na brutalne treści a późniejszymi zachowaniami.
Wyniki badania wskazują, że w wieku 3,5-4,5 roku większość dziewcząt nie miała kontaktu z brutalnymi mediami, natomiast wielu chłopców było na nie narażonych w różnym stopniu. U chłopców, którzy mieli częsty kontakt z brutalnymi treściami, odnotowano wyższy poziom agresji proaktywnej, agresji fizycznej oraz zachowań antyspołecznych. W grupie dziewcząt nie stwierdzono podobnych powiązań.
Zdaniem badaczy wyniki wskazują, że wczesna ekspozycja na przemoc w mediach może zwiększać ryzyko wystąpienia zachowań antyspołecznych w okresie dorastania. W związku z tym postulują oni potrzebę prowadzenia kampanii edukacyjnych skierowanych do rodziców, mających na celu zwiększenie świadomości zagrożeń wynikających z dostępu dzieci do nieodpowiednich treści medialnych.
Pełna wersja artykułu jest dostępna pod adresem:
fot.: https://pl.freepik.com/
Podobne aktualności
Strona przeznaczona dla lekarzy i osób pracujących w ochronie zdrowia. Wchodząc tu, potwierdzasz, że jesteś osobą uprawnioną do przeglądania zawartych na tej stronie treści.